Do 1.2.2021 je v javni razpravi novi Zakon o varstvu okolja – ZVO-2. Z obrazložitvijo dolgo pol A4 strani ima novo besedilo zakona 175 strani in je brez označenih sprememb težko pregledno. Tako kot novi Gradbeni zakon in novi Zakon o urejanju prostora, tudi ta predlog ne vsebuje obrazložitve razlogov za sprejem novega zakona v skladu z Resolucijo o normativni dejavnosti, niti nima potrebnih uvodnih vsebin v skladu z Navodili za izvajanje Poslovnika Vlade Republike Slovenije št. 10, kar bistveno otežuje izvajanje pravice do sodelovanja javnosti pri sprejemanju predpisov in podajanje komentarjev in pripomb, saj nove rešitve in razlogi zanje, niso pojasnjene. Glede na navedeno je vprašanje, ali je za javno razpravo na razpolago dovolj časa.
Kolikor je možno ugotoviti brez podrobnejšega pregleda ZVO-2 prinaša pomembne spremembe glede statusa NVO v javnem interesu ter dostopa do ključnih okoljskih postopkov:
NVO z veljavnim statusom delovanja v javnem interesu na področju varstva okolja se morajo uskladiti v šestih mesecih po uveljavitvi zakona (297. člen), sicer jim status preneha. Pri tem se šteje, da organizacije izpolnjujejo pogoje, če je:
2. Spreminja se vloga NVO s statusom na področju varstva okolja v ključnih okoljskih postopkih – načeloma nimajo več priznanega položaja stranskega udeleženca, lahko vložijo le pritožbo zoper izdano odločbo in sicer:
Na novo je urejen tudi položaj zainteresiranih oseb in NVO v zvevzi z ugotavljanjem odgovornosti za okoljsko škodo ter preventivnimi in sanacijskimi ukrepi – tudi v tem postopku NVO ne more biti več stranski udeleženec, kot to določa veljavni zakon – vloži lahko samo pritožbo zoper odločbo (110e. člen veljavnega ZVO-1, novi 168. člen).
Z navedeno ureditvijo so bistveno skrčene pravice NVO s statusom v javnem interesu na področju varstva okolja, kot jih določa Aarhuška konvencija, saj samo vlaganje pritožbe brez možnosti predhodnega sodelovanja v postopku, izražanja mnenj v njem in s tem vplivanje na boljšo odločitev že tekom postopka, bistveno krni pravico do pravnega varstva.
Drugih sprememb je veliko, več dosedanjih poglavij je bistveno razširjenih – tako glede odpadkov in razširjene odgovornosti proizvajalca za odpadke, pogojev, ki so doslej manjkali, da bi lahko zaživelo določilo o razglasitvi degradiranih območij, podrobneje je določeno delovanje Eko sklada, nova je razlastitev v imenu varstva okolja (71. člen), spreminjajo se določila o obratovalnem in kontrolnem monitoringu (151. člen), dopolnjena so določila o odgovornosti za okoljsko škodo.
Kar glede na videz neopaznih, vendar pomembnih sprememb, pade v oči pa je to, da je iz zakona izginila opredelitev narave (Narava je celota materialnega sveta in sestav z naravnimi zakoni med seboj povezanih ter soodvisnih delov in procesov. Človek je sestavni del narave.) čeprav Zakon o ohranjanju narave tega ne ureja. Med temeljna načela pa je na novo prišlo načelo krožnega gospodarstva (6. člen).
Žal ni nobenih sprememb na zagotavljanju večje kvalitete okoljskih poročil in Poročil o vplivih na okolje (87. in 94. člen), kakor tudi ne glede izvajanja občinske obvezne gospodarske službe glede javnih površin (233. člen), saj še vedno niso ustrezno vključene zelene površine in opredeljeno celovitejše upravljanje.
Nekatera določila pa ob prvem hitrem branju porajajo samo vprašanja in bi nedvomno terjala dodatne obrazložitve razlogov za take ureditve, saj sicer zbujajo le nelagodje. Tako je določilo o izključitvi uporabe zakona v celoti v določenih izrednih primerih (4. člen), za katere je praviloma težko določiti, kje se začnejo in kje končajo. Nadalje je novo javno pooblastilo organom za podeljevanje soglasij in dovoljenj (143. člen), po katerem lahko ministrstvo pravni osebi, ki deluje na področju varstva okolja podeli pooblastilo za izdajo okoljevarstvenega soglasja ali okoljevarstvenega dovoljenja. Prav tako je težko razumeti kontekst določila o usposabljanju (239. člen), ki sicer na prvi pogled zgleda dobrodošlo.
Temeljno določilo za varstvo ustavne pravice do zdravega življenjskega okolja (14. člen veljavnega ZVO-1) pa se je samo preselil med kasnejšo vsebino zakona (231. člen).
Pripravila Senka Šifkovič Vrbica, IPoP – Inštitut za politike prostora.
Na Mreži za prostor smo zbrali komentarje naših članic in jih strnjene posredovali na Ministrstvo za okolje in prostor. Komentarje Mreže za prostor lahko najdete tukaj.
Foto: Nina Plevnik
Delovanje Mreže za prostor je bilo od avgusta 2009 podprto iz več projektov, izbranih na javnih razpisih za sofinanciranje vsebinskih mrež nevladnih organizacij na nacionalni ravni, ki so jih delno financirali Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada in Republika Slovenija, Ministrstvo za javno upravo. Trenutni Podnebni program financirata Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad in Ministrstvo za okolje in prostor iz sredstev Sklada za podnebne spremembe. Koordinator Mreže za prostor je IPoP – Inštitut za politike prostora.