e-seminar
Predpisi oziroma ureditve in pravila, ki jih ti določajo imajo v fizičnem prostoru trajne ali vsaj zelo dolgotrajne posledice. Zato je pomembno, kakšna ta pravila so in kako se izvajajo. Aktualno stanje je tako, da so pravila preobsežna, v praksi pa se pomanjkljivo izvajajo. Ko govorimo o področju urejanja prostora tega ne moremo obravnavati ločeno od varstva okolja, saj sta tako po definiciji, kot praktično neločljivo prepletena. Tako po eni strani »urejamo prostor«, ki je po zakonski definiciji »sestav fizičnih struktur na zemeljskem površju ter nad in pod njim, do kamor sežejo neposredni vplivi človekovih dejavnosti, po drugi strani pa istočasno »varujemo okolje«, ki je po zakonski definiciji »tisti del narave, kamor seže ali bi lahko segel vpliv človekovega delovanja«. To prepleteno področje urejajo številne konvencije varstva okolja, okoli 400 predpisov EU in okoli 700 nacionalnih predpisov. Pri tem se na urejanje prostora nanašajo predvsem nacionalni predpisi, saj EU ne posega v nacionalno urejanje prostora. Obvladovanje tako obsežnega korpusa predpisov je težavno, zato je eden večjih problemov varstva okolja (kar posledično vpliva na urejanje prostora) na ravni EU takoimenovani implementacijski deficit, to je nezadostno izvajanje obstoječe zakonodaje. Tako na ravni EU, kot na nacionalni ravni pa so v teku večja prizadevanja za bolj kakovostno zakonodajo.
Resolucija o normativni dejavnosti
Glede na navedeno je pomembno, da nova pravila sprejemajo ali stara preoblikujejo s posebnim premislekom, tako, da bodo ciljno usmerjena, smiselna in koristna, legitimna in praktično izvedljiva. Procesu priprave predpisov je zato potrebno posvetiti veliko časa in skrbno tehtati in oblikovati rešitve. V podporo temu procesu je zato Državni zbor leta 2009 sprejel Resolucijo o normativni dejavnosti, katere cilj je bil, da s pripravo in sprejemom predpisov ob sodelovanju strokovne in druge zainteresirane javnosti krepi pravno državo, zagotavlja pravno varnost, zagotavlja jasnot, preglednost, kakovost in določnost predpisov, izvajanje presoje posledic predpisov in uveljavljanje državljanske participacije.
Resolucija močno podpira sodelovanje javnosti pri pripravi predpisov z naslednjimi načeli:
Žal Resolucija o normativni dejavnosti ni obvezujoč predpis, kar sicer nikogar ne odvezuje, da resolucije kot dokumenta, ki ga je sprejelo najvišje zakonodajno telo ne uporablja neposredno, vendar v praksi javna uprava izvaja predvsem pravila obvezujočih predpisov – to je zakonov in na njih temelječih predpisov. Sicer pa izvajanje Resolucije podpira informacijski sistem e-demokracija, kjer je možno videti predpise v fazah priprave, vendar pa se pripravljalci predpisov ne držijo dosledno objavljanja.
Aarhuška konvencija
Drug pomemben, vendar le redko neposredno uporaben dokument, pa je sicer zavezujoča Konvencija o dostopu do informacij, udeležbi javnosti pri odločanju in dostopu do pravnega varstva v okoljskih zadevah (Aarhuška konvencija). Ta v 8. členu izrecno zahteva udeležbo javnosti pri pripravi izvršilnih ali drugih obvezujočih predpisov, ki lahko pomembno vplivajo na okolje. Država je po tem določilu zavezana, da na ustrezni stopnji in ko so možnosti še odprte, spodbudi učinkovito udeležbo javnosti pri pripravi izvršilnih predpisov in drugih splošno veljavnih pravno obvezujočih pravil organov javne oblasti, ki lahko pomembno vplivajo na okolje. V ta namen mora:
Konvencije kot mednarodne pogodbe se po 8. členu Ustave RS uporabljajo neposredno, vendar je vsebina Aarhuške konvencije dogovorjena tako, da države zavezuje, da pravila konvencije prenesejo v svoj pravni red. Le če določeno pravilo ni ali ni ustrezno preneseno, se lahko nanj sklicujemo neposredno.
Obvezujoči predpisi za sodelovanje javnosti
Za področje urejanja prostora in varstva okolja so določila resolucije kot Aarhuške konvencije glede sodelovanja javnosti pri pripravi predpisov določena v različnih obvezujočih predpisih, na katere se lahko sklicujemo kot uveljavljamo in varujemo pravico do sodelovanja javnosti pri pripravi predpisov. Gre za naslednje predpise:
Delovanje Mreže za prostor je bilo od avgusta 2009 podprto iz več projektov, izbranih na javnih razpisih za sofinanciranje vsebinskih mrež nevladnih organizacij na nacionalni ravni, ki so jih delno financirali Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada in Republika Slovenija, Ministrstvo za javno upravo. Trenutni Podnebni program financirata Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad in Ministrstvo za okolje in prostor iz sredstev Sklada za podnebne spremembe. Koordinator Mreže za prostor je IPoP – Inštitut za politike prostora.